انواع سوال پژوهشی در پروپوزال و پایان نامه

انواع سوال پژوهشی در پروپوزال و پایان نامه

 بخش مهم طرح های تحقیقی پروپوزال و پایان نامه، سوال های تحقیق می باشد. در ادامه می خواهیم انواع سوال های پژوهشی در طرح های تحقیقی را به شما معرفی نمائیم.

سوال های تحقیق در یک پژوهش نامه را می توان به دو نوع سوال های اصلی و سوالات فرعی تقسیم نمود که پاسخ گویی به سوال های اصلی و سوال های فرعی در بردارنده اهداف کلی و جزئی یک پژوهش نامه می باشد.

سوال اصلی پژوهش:

سوال عمیق و یگانه ای که اصل و منشاء اصلی پژوهش نامه بوده و از عنوان موضوع قابل استخراج است سوال اصلی پژوهش نامیده می شود.

مثلا اگر عنوان موضوع تحقیق و پژوهش نامه ای «ارائه الگوی ایرانی-اسلامی کنترل ونظارت سازمانی در جهاد دانشگاهی» باشد سوال اصلی آن این خواهد بود «الگوی ایرانی- اسلامی کنترل و نظارت سازمانی در جهاد دانشگاهی چگونه است؟»

همانگونه که از تعریف فوق استفاده می شود هر پژوهش و تحقیقی نباید بیش از یک سوال اصلی داشته باشد.

زیرا تعداد سوال های اصلی از یک سو باعث کاهش عمق و دقت در پژوهش شده و سوی دیگر جهت گیری واحد و یک پارچه پژوهش نامه را برای حل سوال و مشکل دچار خدشه می کند.

سوال های فرعی پژوهش:

سوال های متفرع و برآمده از سوال اصلی و مربوط به ابعاد مختلف موضوع تحقیق سوال های فرعی پژوهش نامه قلمداد می شوند که به لحاظ تظم منطقی برای شکل گیری مباحث اصلی و فصل های پژوهش نامه، شایستگی طرح در ابتدای فصل ها را داشته و پاسخ آنها، دست یابی به پاسخ سوال اصلی را ممکن و آسان می کند.

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

یک نظر

  1. با سلام و عرض ادب

    ممنون از توضیحات خوب شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.