راه های کاهش استرس در زندگی

استرس اگر موجب آسیب به فعالیت های اجتماعی شود می تواند اختلال به شمار آید.
چکیده: روان انسان و بدن او به طور مداوم با هم در ارتباط هستند، بنابراین استرس بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می‌گذارد. استرس در درازمدت تغییرات قابل‌توجهی را به بدن تحمیل می‌کند و حتی استرس‌های کوتاه‌مدت هم می‌توانند موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شوند. در این نوشتار به راه کارهای بنیادین در کاهش استرس اشاره خواهد شد.

راه های کاهش استرس در زندگی

استرس چیست ؟

به طورکلی، استرس حاصل نیاز ما به سازگاری فیزیکی، ذهنی و احساسی در مقابل یک تغییر است. مقدار جزئی استرس می تواند مفید باشد، چرا که به زندگی جذابیت و تحرک می بخشد و ما را  روی پای خودمان نگه می دارد. تغییرات جزئی و ملایم نه تنها مضر نیستند بلکه مفید و سازنده اند و در پرورش حس سازش پذیری ما نقش عمده ای ایفا می کنند. اما وقتی که تغییرات از حد مجاز فراتر روند و در طول دوره ای از زمان بر زندگی ما اثر منفی بگذارند، در این جاست که ظرفیت سازش پذیری ما اشباع می شود و تحمل آن غیر ممکن می نماید.

توصیه هایی برای کاهش استرس

۱. یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید.

آشفتگی، بی نظمی و عدم سازمان دهی در کارها و برنامه ها می تواند تولید استرس کرده، یا نقطه ای برای شروع آن باشد. در دست داشتن برنامه و طرح های زیاد که به صورت هم زمان پیش می روند اغلب منجر به سردرگمی، فرآموشی و احساس ترس از شکست طرح های ناتمام می شود.
هر زمان که امکانش باشد طرح ها را یکی بعد از دیگری به انجام برسانید. به این صورت که طرحی را شروع کرده، روی آن کار کنید تا تمام شود.

۲ . محدودیت ها و وضعیت های خود را بشناسید و آن ها را قبول کنید.

بسیاری از ما برای خود اهداف دست نیافتنی، آرمان گرایانه و غیر منطقی تعیین می کنیم، در نتیجه هر قدر هم که کارایی و عملکرد ما بالا باشد یک نوع حس شکست یا عدم کفایت و طلاحیت در خود احساس می کنیم. این نکته مهم را نباید فراموش کنیم که ما هرگز نمی توانیم کامل و بی نقص باشیم. پس برای خود اهدافی تعیین کنید که دست یافتنی و قابل دست یابی باشد.

۳ . یاد  بگیرید که در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید.

شما هر از چند گاهی نیاز دارید که از فشار زندگی فرار کنید و به تفریح و سرگرمی روی آورید. صرف نظر از سطح توانایی و مهارتتان در بازی، سرگرمی ها و بازی هایی پیدا کنیدکه برایتان جذاب و لذت بخش باشد.

۴ . شخصی مثبت، سازنده و مفید باشید.

از انتقاد و عیب جویی دیگران خودداری کنید. یاد بگیرید از چیزهایی که خوشتان می آید و دوستشان دارید و در وجود دیگران هست تعریف و تمجید کنید. سعی کنید به صفات و خصوصیات خوب و پسندیده افراد دور و برتان توجه نمایید. اطمینان حاصل کنید که برای خود ارزش قائل اید و صفات خوب و ویژگی های برتر خود را تحسین می کنید.

۵ . یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آن ها را تحمل کنید.

تحمل نکردن دیگران و عقاید آن ها منجر به یأس، ناکامی و عصبانیت می شود. تلاش برای فهمیدن این که واقعاً مردم چگونه فکر می کنند و چه احساسی دارند می تواند باعث شود که شما آن ها را بیش تر بپذیرید. خودتان را نیز باور داشته باشید و از خطای خود چشم پوشی کنید.

۶ . از رقابت ها و چشم پوشی های بیجا و غیرضروری پرهیز کنید.

موقعیت هایی در زندگی وجود دارد که جنبه رقابتی دارد و ما نمی توانیم از آن ها اجتناب کنیم. درگیر شدن افراطی یا مسئله سربودن و جلو بودن از دیگران در زمینه های زیادی از زندگی می تواند ایجاد تنش و اضطراب شدید کند و ما را به صورت فردی پرخاشگر درآورد.

 ۷ . به طور مرتب ورزش کنید.

قبل از آغاز هر برنامه ورزشی با پزشک خود هماهنگی لازم را به عمل بیاورید. اگر به جای ورزش و نرمش هایی که انجام آن ها برایتان سخت و طاقت فرساست، ورزشی را انتخاب کنید که واقعاً از آن لذت می برید، احتمالاً بیش تر به آن خواهید پرداخت و وقت بیش تری به آن اختصاص خواهید داد.

۸ . یاد یگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش، منظم و عاری از داروهای آرام بخش و مسکن باشد.

یکی از مواردی که عبادت و معنویت به طور گسترده کارگشاست، در همین مورد کاهش استرس ها در زندگی است. ذکر و یاد خدا به شدت می تواند از استرس های زندگی بکاهد و تکیه گاهی در زندگی به شمار آید.

۹ . مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه دارید.

یک دوست، عضوی از هیأت علمی دانشگاه، یک مشاور یا یک روان پزشک پیدا کنید که بتوانید آزادانه و به راحتی با او صحبت کنید. بیان احساسات و تنش های درونی خود به یک شخص درد آشنا و دلسوز می تواند به صورت فوق العاده ای مفید باشد.

۱۰ . تفکر خود را عوض کنید.

این که از نظر احساسی و هیجانی چگونه حس می کنیم، بستگی به دیدگاه و فلسفه ما درباره زندگی دارد. دگرگونی و تغییر عقاید یک فرایند مشکل و پرزحمت است. دانش و آگاهی عملی در دنیای پیش رفته برای راهنمایی ما در حیاتمان کم تر وجود دارد. هیچ کس تمام جواب ها را در آستین ندارد، اما بعضی جواب ها در دسترس اند.

نویسنده : محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

بد-دهانی-در-کودکان-و-نوجوانان

بددهانی در کودکان و نوجوان

یکی از نگرانی های والدین در بیشتر موارد که به نوعی برای ایشان شرمندگی می آورد بد دهانی کودک و نوجوان است که به شدت به دنبال راهی برای رفع این مشکل می باشند. در این نوشتار پس از بررسی علت های پدیدآمدن این رفتار نادرست به راه کارهای اصلاح آن می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.