انحراف جنسی چیست؟ (بخش سوم)

سادیسم و مازوخیسم یکی از انواع انحرافات جنسی هستند. 

۱)اختلال نمایش گری[۱]

آنچه فرد مبتلا به این انحراف جنسی، از آن لذت می برد، نمایش دادن اندام تناسلی خود به دیگر افراد است. این فرد از اینکه اندام تناسلی خود را به دیگر افراد غریبه نشان دهد و موجب ترس ایشان شود، لذت می برد. این افراد سعی دارند که این کار را با کودکان بیشتر انجام دهند، چرا که اگر فردی که به او نمایش می دهند، از این عمل بترسد، لذتی که از این کار می برند بیشتر است و کودکان هستند که بیشتر از این عمل ترس به خود راه می دهند.

این افراد ممکن است در حین این که این نمایش گری را انجام می دهند، اقدام به استمناء کردن نمایند. این افراد این گونه اذعان دارند که هیچ کنترل و اراده ای برای جلوگیری از این نمایش گری اندام تناسلی خود ندارند.[۲]

آغاز این اختلال از شروع ۱۸ سالگی است و باید ریشه های آن را در عدم مهارت ارتباط با جنس مخالف به طور خاص و به طور کل با تمام افراد دانست.[۳] این افراد به دنبال آن هستند که این کار را در اماکن عمومی انجام بدهند و شخص قربانی را در جایی خلوت از این اماکن عمومی گیر آورده و اقدام به نمایش آلت تناسلی خود بکنند. این افراد به شدت ازعزت نفس پایئینی برخوردار هستند و از ترسی که دیگران از اندام تناسلی ایشان دارند، سعی در جبران عزت نفس نداشته خود هستند.

۲)اختلال مالش دوستی[۴]

موضوع کشش جنسی در این افراد، مالش اندام تناسلی خود به اندام تناسلی دیگری یا بدن اوست. این افراد ممکن است با دست های خود نیز اقدام به لمس اندام دیگری بکنند و با این کار اقدام به تامین نیازهای جنسی خود می کنند. این عمل بیشتر در مکان های عمومی که ازدحام افراد بیشتر است صورت می گیرد. مکان هایی همچون اتوبوس، پیاده روهای شلوغ اتفاق می افتد.

افراد مبتلا به این انحراف جنسی، از جمله لمس یا مالش جنسی فرد دیگر، در حدود ۳۰ درصد از مردان بالغ در جمعیت عمومی را به خود اختصاص داده است که نشان از این دارد که در وهله اول مردان به این انحراف جنسی دچار هستند و درصد قابل توجهی ای را نیز به خود اختصاص داده است.[۵]


۳)اختلال آزارخواهی جنسی[۶]

موضوع کشش جنسی این فرد، آزار دیدن در هنگام ارتباط جنسی از سوی دیگری است. او برای اینکه نیاز جنسی خود را تامین کند، لازم می داند که از سوی طرف مقابل مورد هجمه و آزار ببیند و از این طریق است که نیاز جنسی او برآورده می شود.

این افراد سعی بر آن دارند که فردی را بیابند که در مقابل آزارخواهی ای که او دارد، حاضر به آزار رسانی باشند. یعنی افراد مبتلا به مازوخیسم به دنبال کسی هستند که سادیسم و آزارگری جنسی داشته باشند تا بتوانند دردی که در این مورد برای این افراد شیرین است از سوی افراد سادیسمی تامین شود.

امروزه با بوجود آمدن تنوع رفتارهای جنسی، این انحراف به طور زیادی در حال شایع شدن است.[۷] نمونه ای که در آزارخواهی بسیار شایع است، کمبود اکسیژن خواهی[۸] است. در بررسی آمار این اختلال در کتاب راهنمای تشخیصی-آماری اختلالات روانی ویراست پنجم آمده است که در استرالیا در حدود ۲/۲ مردان و ۳/۱ زنان در طی ۱۲ ماه گذشته در رفتارهای جنسی توام با به بند کشیده شدن و تنبیه بدنی، آزارخواهی-آزارگری، یا سلطه جویی و سلطه پذیری شرکت داشته اند.[۹]

۴)اختلال آزار گری جنسی[۱۰]

در این انحراف، به خلاف آزارخواهی جنسی، موضوع کشش جنسی شخص رساندن آزار به دیگری در روابط جنسی است. شخص از وارد کردن آزار جنسی به دیگری یا خوار کردن او به شدت لذت برده و تمایل شدیدی بر این امر دارند.

ملاک های تشخیصی اختلال آزارگری جنسی هم برای افرادی که به صراحت اعتراف می کنند که دچار چنین تمایلاتی نابهنجاری هستند و هم برای افرادی که به رغم شواهد عینی بسیار، منکر هرگونه تمایل جنسی به رنج جسمانی یا روان شناختی شخص دیگری هستند، کاربرد دارند.[۱۱]

برای تشخیص درست این انحراف جنسی، لازم است که شخص ۶ ماه به تکرار این رفتار مبادرت ورزد.[۱۲]

۵)اختلال مبدل پوشی[۱۳]

با تن کردن لباس زنانه توسط یک مرد، نمی توانید او را مبتلا به این اختلال بدانید. بلکه این امر در صورتی یک اختلال شمرده می شود که شخص، با این عمل مبدل پوشی در اغلب اوقات به برانگیختگی جنسی برسد. افراد مبتلا به این انحراف جنسی از لحاظ عاطفی دچار آسیب های فراوانی شده اند و روابط میان فردی این افراد به شدت تخریب شده است. از همین روی این افراد دارای عملکرد شغلی و یا اجتماعی بسیار ضعیف هستند.
در جوانان، مبدل پوشی در بسیاری از موارد منجر به خودارضایی ایشان می شود اما این امر در میانسالی بدین گونه نیست و سعی دارد بیشتر از مبدل پوشی ای که دارد لذت ببرد و سعی دارد این عمل را طولانی تر نشان دهد. افرادی هم که دارای شریک جنسی هستند سعی دارند نهایت این عمل را با مقاربت با شریک جنسی خود به اتمام برسانند.

پی نوشت:[۱] . Exhibitionistic disorder[۲] .آن کرینگ و دیگران، پیشین، ج ۲، ص ۵۶۸.[۳] . مهدی گنجی، آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5، تهران: نشر ساوالان، سوم، ۱۳۹۶، ج ۲، ص ۲۱۳.[۴] . Frotteuristic disorder[۵] . انجمن روان پزشکی آمریکا، پیشین، ص ۷۳۳.[۶] . Sexual masochism disorder[۷] . آن کرینگ، پیشین، ج ۲، ص ۵۶۹.[۸] . Hypoxphilia[۹] . انجمن روان پزشکی آمریکا، پیشین، ص ۷۳۵.[۱۰] . Sexual sadism disorder[۱۱] . انجمن روان پزشکی آمریکا، پیشین، ص ۷۳۶.[۱۲] . همان.[۱۳] . Transvestic disorder

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.